Att städa en restaurang på ett hotell

På en restaurang på ett hotell är utbudet av mat olika. Vissa hotell väljer att enbart servera frukost, vilket oftast är i buffé form, medan andra hotell erbjuder lunch och middag med. Beroende på vilken måltid som serveras i restaurangen städar man den annorlunda, men självklart så städar man mycket likadant med.

Frukost
När det gäller frukost så är det frukostvärdinnorna som ansvarar för renligheten inne i restaurangen. Det är deras ansvar att se till så att det ser så snyggt och rent ut som möjligt, även när gästerna är där. Deras jobb ur städsynpunkt, är att damma av alla ytor där maten serveras och torka bort kladd, både under frukosten och efter. Samtidigt så ska de även torka av alla borden och se till att stolar och bord ser rena och fräscha ut för de gäster som kommer komma efteråt. De sopor som finns inne i restaurangen ska frukostpersonalen eller städpersonalen städa undan och tömma, beroende på vad hotellet har för bestämmelser. När frukosten sedan är slut plockar frukostpersonalen bort allting som har med frukostbuffén att göra, så som skyltar, serveringsfat och liknande.

Lunch
Innan lunchen är det oftast städpersonalen på hotellet som damsuger golvet inne i restaurangen. På vissa ställen så moppar de även golvet, förutsatt att det inte är en heltäckningsmatta som täcker golvytan. När restaurangen sedan har öppet för lunch är det serveringspersonalen som arbetar för att hålla snyggt inne i restaurangen. Deras uppgifter liknar frukostpersonalens, med undantag från att vissa restauranger serverar a lá carte på luncherna istället för att ha en buffé. Det som skiljer städningen åt då, är egentligen att man som anställd får mindre uppgifter att sköta, då de inte har ett serveringbord att torka och hålla snyggt under den tiden restaurangen har lunchöppet.

Middag
Innan restaurangen öppnar upp för middagsgästerna damsugs lokalen precis som innan lunchen. När det gäller middag serverar de flesta hotell a lá carte, vilket då gör att städningen inte skiljer sig från hur man skulle städat restaurangen om hotellet haft a lá carte under tiden de har lunchöppet. Dock när det gäller middag tenderar gästerna att dricka mer alkoholhaltiga drycker än under de andra måltiderna, samtidigt som gästerna oftast spenderar mer tid i restaurangen. Oftast brukar det leda till mer nedspillning, vilket gör att det är ännu viktigare för serveringpersonalen att hålla undan och torka av ytorna under tiden restaurangen är öppen, för att det ska se så fräsch ut som möjligt för gästerna. När restaurangen sedan stängt, torkas alla ytor av och golvet damsugs antingen utav städpersonalen på kvällen eller på morgonen efter.

This entry was posted in Hotell & boende. Bookmark the permalink.

Comments are closed.